Mark Twain z rozmachem – recenzja musicalu „Książę czy żebrak”

Dodano: 2016-01-11

Warszawski Teatr Rampa kojarzy mi się dość jednoznacznie - z musicalami dla dzieci. „Awantura o Basię", „O dwóch takich, co ukradli księżyc", „Podróże Guliwera", to tylko niektóre z nich. Za każdym razem jestem pod wrażeniem skali przedsięwzięcia i profesjonalizmu, z jakim twórcy podchodzą do tematu.


Najnowsza premiera, przygotowana w gościnnych progach i z udziałem aktorów Rampy, przez Teatr Muzyczny TINTILO, znów mnie zachwyciła. Oparta na motywach powieści „Książę i żebrak" Marka Twaina, w adaptacji i reżyserii Teresy Kurpias-Grabowskiej, zasługuje na uwagę.


Opowieść o astrologicznych bliźniakach, żyjących w szesnastowiecznym Londynie, z których jeden to Edward Tudor, następca tronu Anglii, syn Henryka VIII, a drugi - Tom Canty - syn rzezimieszka z dzielnicy nędzy, przenosi widzów na królewski dwór i biedne ulice. Stają się tam oni świadkami karkołomnej zamiany miejsc tytułowych bohaterów. Podobni jak dwie krople wody - wyłącznie z wyglądu - na początku słabo sobie radzą w nowej sytuacji. Uznani za obłąkanych, na próżno tłumaczą, że nie są tymi, za których są uważani.

 

Książkę czy żebrak


Choroba i śmierć Henryka VIII sprawiają, że młody Edward szykowany jest do przejęcia władzy. Jednak jego dziwne zachowanie i maniery niegodne przyszłego władcy budzą konsternację na dworze. Mimo to królewskie otoczenie - częściowo z braku wyboru, po części z wyrachowania - postanawia doprowadzić do koronacji. W tym czasie prawdziwy następca tronu, w żebraczych łachmanach, przemierza miasto i okolice, narażony na niebezpieczeństwo ze strony (nie)swojego ojca - pijaka i przestępcy, ale też londyńskich rzezimieszków. Nie będę ukrywać, że wszystko kończy się dobrze, lecz już więcej szczegółów nie zdradzę, namawiając gorąco do wizyty w teatrze.

 

Książkę czy żebrak


Jak na spektakl z udziałem Teatru Muzycznego TINTILO przystało, znaczną część obsady stanowią dzieci - rozśpiewane, roztańczone, uzdolnione aktorsko i świetnie przygotowane. Od młodych aktorów wcielających się w tytułowych bohaterów wzroku nie można oderwać. Z godną profesjonalistów swobodą radzą sobie z niełatwym tekstem i silnymi emocjami, jakie targają księciem i żebrakiem. Nie gorzej wypadają też dzieci wcielające się w pozostałe role - grają ramię w ramię z dorosłymi aktorami, nie ustępując im w niczym. A łącznie aktorów na scenie jest momentami kilkudziesięcioro, co robi duże wrażenie.

 

Książkę czy żebrak


Kolejnymi, po grze aktorskiej, elementami zasługującymi na oklaski, są scenografia i kostiumy. Oszczędne, pozwalające zadziałać wyobraźni widzów; pomysłowe, świetnie współgrają z cała koncepcją twórców. Nie zabrakło też tak popularnych ostatnio elementów multimedialnych, które jednak tym razem są naprawdę zaskakujące, gdyż z szesnastowiecznego Londynu przenoszą nas na współczesne ulice...


No ale nie byłoby musicalu bez muzyki. Ta towarzyszy nam niemal nieprzerwanie - jeśli nie śpiewają dzieci, to dorośli aktorzy, a jeśli nie oni, to rewelacyjna wprost Dorota Osińska - Lady Midnight. Będąca ucieleśnieniem losu, komentuje wydarzenia, a jej niezwykła barwa głosu powoduje, że po ciele przechodzą ciarki. Jest i taniec - wspaniale zaplanowane i wykonane układy dopełniają całości.

 

Dorota Osińska, Książę czy żebrak


Takiego musicalu może twórcom i aktorom pozazdrościć niejeden teatr. Ponad dwie godziny na widowni minęły jak z bicza strzelił, a ja już niecierpliwie czekam na kolejne realizacji Teatru Muzycznego TINTILO.

 

Książkę czy żebrak

 

Wielkie brawa!

 

Ewa Świerżewska

fot. Olga Cieślar (ze strony Teatru)

 

Ocena

Ocena portalu Qlturka.pl 5

 

Książę czy żebrak

Mark Twain

adaptacja i reżyseria: Teresa Kurpias-Grabowska

teksty piosenek: Teresa Kurpias-Grabowska, Przemysław Grabowski
kompozycje piosenek: Anna Bajak, Natalia Bajak
muzyka instrumentalna i aranżacje: Marcin Kuczewski
scenografia, kostiumy, opracowanie graficzne: Ilona Zajączkowska
choreografia i ruch sceniczny: Santiago Bello, Marcin Furga
przygotowanie solistów i chóru: Anna Bajak, Natalia Bajak, Kamil Jaros

W rolach tytułowych:
Tom Canty - KUBA DYNIEWICZ / MACIEJ GIERCZYCKI
Książę Edward VI - IGOR BAREJA
oraz:
Lady Midnight - DOROTA OSIŃSKA / MICHALINA BRUDNOWSKA
Król Henryk VIII, Hobbs, Arcybiskup - MACIEJ GĄSIOREK
Miles Hendon - KONRAD MARSZAŁEK
Lord Hertford - WOJCIECH STOLORZ
John Canty, Hugo - DOMINIK RYBIAŁEK
Nan - ZUZANNA MAKOWSKA
Lady Elizabeth - MARTA RYTTER-KACZOR
Lord St. John - MICHAŁ CYRAN / DAMIAN KACZOR
Edith Bohun, Aktorka - JULIA TOMASZEWSKA
Marlow Humphrey - BARTOSZ WALENDA / BARTŁOMIEJ OLKUCKI / PAULINA JÓZEFOWSKA
Billy - DAMIAN KACZOR
Aktor, Sędzia - KAMIL JAROS
Wdowa White, Czarownica - ALEKSANDRA MORAWSKA / ANNA OLCZYK / NATASZA PIERZCHAŁA-SUSKA
Aktorka - ALEKSANDRA MORAWSKA
Gospodyni - AGNIESZKA HOMAŃSKA
Biedak, Strażnik i, Pijak I, Zbójca I - KAROL ŻURAWSKI
Strażnik II, Pijak II, Zbójca II - JAN STRUPIECHOWSKI
Dwórki - ALEKSANDRA MORAWSKA, ALEKSANDRA WARDAK, NELA POLAK, KAROLINA FELUCH
Służące - AGNIESZKA HOMAŃSKA, NATASZA PIERZCHAŁA-SUSKA, ANNA OLCZYK
Dworzanie - KAMIL JAROS, ŁUKASZ PACIOREK
Lokaje - MARCIN FURGA, SANTIAGO BELLO
Gang Hugo - KAROL ŻURAWSKI, JAN STRUPIECHOWSKI, MARCIN FURGA,
SANTIAGO BELLO, ŁUKASZ PACIOREK
Banda Hobbsa - KAROLINA FELUCH, SANDRA ZUZDA, ZUZANNA MAKOWSKA, MAGDALENA RUPPERT, ANTONINA GORCZYCA, LILIANA JAKUBOWSKA, JULIA PAWEŁCZAK, KLARA TWARDOWSKA, JUL;IA KOSIERKIEWICZ, ALEKSANDRA MORAWSKA, ALEKSANDRA WARDAK, MARCIN FURGA, ZOFIA KACZOROWSKA, JULIA ORŁOWSKA, MICHAŁ CYRAN,
SANTIAGO BELLO, ŁUKASZ PACIOREK, DAMIAN KACZOR
Biedota - ANNA IZDEBSKA, ALEKSANDRA MARCINKIEWICZ, PAULINA JÓZEFOWSKA / MARIA STANISZEWSKA, IZABELA ODOLAK, MARIA NOWAK, JULIA MALEC / JAGODA BOREK, ANNA KRÓLIKOWSKA / KLARA BAWOROWSKA, ZUZANNA GAŁKA / KAROLINA MARGALSKA, JAKUB DYNIEWICZ / MACIEJ GIERCZYCKI, BARTŁOMIEJ OLKUCKI, BARTŁOMIEJ WALENDA, STANISŁAW MUTER / PATRYCJUSZ KORLAK, ALEKSANDRA GORCZYCA / JUSTYNA BRZEŹNA

drukuj powrót
poleć artykuł

Warto przeczytać

Perfekcyjny świat z plasteliny – recenzja płyt „Wallace & Gromit. Kompletna kolekcja” i „Wallace & Gromit w świecie wy

Wallace i Gromit to dwie plastelinowe postacie, stworzone przez Nicka Parka, który w ich powstanie włożył tyle serca...


A mi wciąż dzwoni w uszach i już wiem, że to gwiazdy! - recenzja spektaklu „Mały Książę"

Mam nadzieję, że projekt „Stary Browar Nowy Taniec dla Dzieci" już na stałe wpisał się w kalendarz kulturalny...


Ku nowym lądom i morzom – recenzja serialu „Byli sobie podróżnicy”

Dla mnie Albert Barillé jest mistrzem! Myślę, że śmiało można powiedzieć, iż niewielu jest...


Fizyka i taniec! Dobrana z nich para! – recenzja spektaklu „Fg = G[(m1 m2)/r2] / Taniec a fizyka”

Stajemy w kole. Jest czas na to, by przyjrzeć się współuczestnikom warsztatów. Są wśród nas...


Druga edycja – jakże udana! – relacja z 2. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci, cz. 3

16 przedstawień teatralnych, w tym jedno plenerowe z Czech, niewiele mniej, jeśli chodzi o darmowe warsztaty twórcze...


Mały geniusz w dziecku
Każdy rodzic chce być dumny z osiągnięć swojej pociechy! Nasza rola nie polega jednak na „programowaniu gen...
Dziecko z ADHD. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel
Rodzice i nauczyciele to dwie strony tego samego medalu. Medalem jest nasze wyjątkowe dziecko. Jak sprawić,...
Onomatopeje, czyli pierwsze "słowa" w życiu dziecka
Wiosenna pogoda sprzyja rodzinnym spacerom i obcowaniu z budzącą się do życia przyrodą. W tym roku, wspólni...
Słodkich snów, maluszku
Jednym z najtrudniejszych zadań stających każdego dnia przed wieloma rodzicami jest położenie dziecka do łó...

Qlturka to portal, w którym znajduję cały świat kulturalny Polski w pigułce - ciekawe i warte odwiedzenia z dziećmi miejsca, interesujące pozycje książkowe, a także zaskakująco proste i nowatorskie pomysły na zajęcia plastyczne dla przedszkolaków.

Marta Szczepańska, nauczycielka przedszkola

No bo ty się boisz myszy

Strach, jak powiadają, ma wielkie oczy. Obawiam się jednak, że gdyby stanął w szranki z postaciami z japońskich kreskówek, odpadłby w przedbiegach. Tamci to dopiero mają oczy! Wielkie i (...)

Axel - Wielka Ucieczka