Sprytni wodzowie – recenzja gry "Totem"

Dodano: 2011-01-16

Na dalekiej polinezyjskiej wyspie plemiona rywalizują ze sobą, starając się umieścić swoje symbole na szczycie wielkiego totemu. Gracz wciela się w jednego z wodzów - jego bronią jest spryt i umiejętność przewidywania posunięć konkurentów.


Totem to bardzo pomysłowa gra planszowa. Nie ma w niej kostki, a pionki pełnią rolę pomocniczą. Najważniejszy jest wielki totem układany przez graczy w centralnej części planszy. Każdy z uczestników ma przypisane trzy kolorowe elementy, które musi umieścić na szczycie totemu w wylosowanej na początku kolejności. Do dyspozycji ma kilka rodzajów posunięć, zgodnie z wylosowanymi kartami. Każdy gracz stara się, by w finale rozgrywki przypisane mu trzy elementy znalazły się na szczycie w prawidłowej kolejności. Wygrywa najsprytniejszy.


Sukces w "Totemie" zależy od wybranej strategii i umiejętności szybkiego dostosowywania się do posunięć konkurentów. Gra jest więc wciągająca jak poker - można iść na całość, blefować, podpuszczać przeciwnika, a nawet podwozić się na gapę.


Uwaga! Reguły gry "Totem" nie są wcale bardzo proste. Nie wolno dać się zwieść napisowi na pudełku, który głosi: „Proste zasady gry". Choć mam wprawę w wielu grach i uważnie czytałem instrukcję, w pierwszej rozgrywce i tak wypaczyłem reguły. Instrukcja jest na szczęście starannie opracowana i przejrzysta. Radzę przeczytać ją dwa razy.


Strategiczny charakter gry oraz dość skomplikowane reguły sprawiają, że - podobnie jak producent - nie polecam jej dzieciom poniżej 8 lat. Po prostu będą miały problemy z połapaniem się, o co chodzi. Starsze natomiast powinny być zadowolone. Gra jest niekonwencjonalna, nie powtarza żadnego ze znanych schematów, naprawdę wciąga.


Na koniec chciałbym szczególnie pochwalić Egmont za jakość wykonania gry. Elementy, plansza, karty, opakowanie - wszystko na wysokim poziomie. Sugerowana cena 79 PLN jest zatem uzasadniona.

 

Łukasz Świerżewski


nasza ocena

Ocena portalu Qlturka.pl 4

 

Totem, Egmont Polska

 

Totem
Keith Meyers
il. Dennis Lohausen
liczba graczy: 2-4
czas rozgrywki: ok. 30 min.
prod.: Egmont Polska

sugerowany wiek: 8+

 

drukuj powrót
poleć artykuł

Warto przeczytać

Kamienie i talony – recenzja gry „Domino”

Domino jest jedną z tych gier logicznych, którą obok gry w kości traktuję jako wsparcie w nauce matematyki. Jest to...


Popuścić wodze fantazji – recenzja klocków Plus-Plus

Fenomen tych klocków polega na tym, że można z nich zbudować niemalże wszystko. Zarówno formy płaskie, jak i...


Gdy w zaroślach czai się wilk… - recenzja gry „Superfarmer”

O tej grze usłyszałam dwa lata temu i nie mogłam przestać o niej myśleć. Już wtedy zauroczyła mnie dwiema kwestiami:...


Nie tylko dla maluszków! – recenzja klocków Lego Duplo

W czasie, kiedy ludzie zwykle pozbywają się klocków Lego® Duplo®, sądząc, że ich dzieci już z nich...


Połączyć przyjemne z pożytecznym – recenzja gry „Ptaki. Świat wokół nas”

Odnoszę wrażenie, że najpopularniejszą grą staje się ostatnio memory. Z pewnością łatwo ją wyprodukować, gdyż...


Mały geniusz w dziecku
Każdy rodzic chce być dumny z osiągnięć swojej pociechy! Nasza rola nie polega jednak na „programowaniu gen...
Dziecko z ADHD. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel
Rodzice i nauczyciele to dwie strony tego samego medalu. Medalem jest nasze wyjątkowe dziecko. Jak sprawić,...
Onomatopeje, czyli pierwsze "słowa" w życiu dziecka
Wiosenna pogoda sprzyja rodzinnym spacerom i obcowaniu z budzącą się do życia przyrodą. W tym roku, wspólni...
Słodkich snów, maluszku
Jednym z najtrudniejszych zadań stających każdego dnia przed wieloma rodzicami jest położenie dziecka do łó...

"Z Qlturki" - taką odpowiedz słyszę najczęściej, gdy pytam gości, skąd dowiedzieli się o naszej kawiarni.

Malwina Kazimierczak, właścicielka FikuMikuCafé, mama 3-letniej Miki.

3. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci