Z Kazikiem poznajemy Afrykę - scenariusz zajęć dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich

Dodano: 2009-10-01

Podróż do Afryki tu i teraz? Jak najbardziej. Prezentujemy scenariusz zajęć dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich, opracowany na podstawie opowiadań zawartych w książce „Afryka Kazika" Łukasza Wierzbickiego.

 

 

Do zajęć potrzebne będą:
- książka „Afryka Kazika" Łukasza Wierzbickiego, Wyd. bis
- chusta klanzowa lub duża płachta materiału (koc, prześcieradło)
- mapa świata/globus, mapa Afryki, zdjęcia, albumy o Afryce (polecam atlas „Afryka" autorstwa Marii Deskur z ilustracjami Marty Ignerskiej wyd. LektorKlett)
- utwór z muzyką afrykańską
- wydrukowane na kartkach kontury Afryki dla każdego dziecka
- kredki, flamastry lub farby
- chustka/szalik do zawiązania oczu

 

1. Spotkanie rozpoczynamy od opowiedzenia pokrótce, na czym polegała przygoda książkowego Kazika, zwracając uwagę dzieci na to, że mamy do czynienia z prawdziwą historią, nie bajką wymyśloną przez autora. Czytamy jedno lub kilka opowiadań z książki w zależności od zainteresowania dzieci. Dobrze, aby jednym z opowiadań było to pt. „Okulary", ponieważ do niego nawiązuje zabawa w „ciuciubabkę". Można również tę przygodę opowiedzieć jako wprowadzenie do zabawy.

 

2. Lecimy balonem do Afryki - trzymamy brzegi chusty klanzowej, rozłożonej na podłodze. Na sygnał prowadzącego dzieci podnoszą chustę wysoko nad głowę i po chwili ją opuszczają. Całość powtarzamy, a przy trzecim podniesieniu puszczamy chustę wysoko nad głowami, jednocześnie chowając się pod nią, dzieci kucają pod chustą i mają za zadanie wytrzymać kilka sekund w ciszy - to czas lotu.

 

3. Kiedy dolecimy do Afryki, wszyscy wychodzą spod chusty i siadają w kręgu. Razem z dziećmi charakteryzujemy kontynent afrykański:
- lokalizujemy Afrykę na mapie świata/globusie
- oglądamy mapę Afryki (Nil, Sahara itp.)
- pytamy dzieci o zwierzęta mieszkające w Afryce
- rozmawiamy o tym, czy ludzie mieszkający w Afryce różnią się czymś od nas
- oglądamy zdjęcia, albumy i atlasy, w których można zobaczyć obrazy charakterystyczne dla Afryki.

 

4. Prosimy dzieci, aby zatańczyły w rytm muzyki afrykańskiej, pozostawiając dowolność w wyborze formy tańca.

 

5. Praca plastyczna - każde dziecko dostaje kartkę z wydrukowanymi konturami Afryki, ma za zadanie wewnątrz tych konturów narysować jedną z przygód Kazika (lub np. zwierzę mieszkające w Afryce).

 

6. W nawiązaniu do opowiadania „Okulary" bawimy się w „ciuciubabkę" (dziecko z zawiązanymi oczami nie widzi - podobnie jak Kazik oślepiony na pustyni).

 

7. Na koniec chętne dzieci mogą wskazać na mapie świata/globusie Afrykę lub powiedzieć, co zapamiętały charakterystycznego dla tego kontynentu.

 

Agata Szajer

 

drukuj powrót
poleć artykuł

Opinie

Liczba komentarzy: 0 Dodaj swój komentarz

Warto przeczytać

O odwadze dnia codziennego – recenzja książki „Mali bohaterowie”

Ta książka powinna zagościć w każdym domu. Powinna być po wielokroć czytana wspólnie, omawiana, wspominana......


To nie jest moje alter ego – rozmowa z Zuzanną Orlińską o jej debiutanckiej książce pt. „Matka Polka”

Z dziećmi przyjemnie jest się kontaktować, nie wchodzą tu w grę żadne mody literackie: co teraz się czyta, co jest...


A gdyby twój synek zapragnął lalki? – recenzja książki „Lalka Williama”

Społeczny podział na to co „damskie" i na to, co „męskie" rozpoczyna się tak naprawdę bardzo...


Ekologia w każdej szkole – recenzja książki „Dzień cukierka bez papierka, czyli Ekozosia sprząta świat”

Temat ekologii coraz częściej pojawia się w dziecięcej literaturze. Podawany jest na wiele różnych sposobów:...


Kocham to, co robię i nie chcę robić nic innego – rozmowa z Bolesławem Kołodziejskim

Czas przedszkola to dobry okres na pracę z rodzicami. Kiedy dziecko idzie do szkoły, stopniowo zainteresowanie nim maleje u...


Mały geniusz w dziecku
Każdy rodzic chce być dumny z osiągnięć swojej pociechy! Nasza rola nie polega jednak na „programowaniu gen...
Dziecko z ADHD. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel
Rodzice i nauczyciele to dwie strony tego samego medalu. Medalem jest nasze wyjątkowe dziecko. Jak sprawić,...
Onomatopeje, czyli pierwsze "słowa" w życiu dziecka
Wiosenna pogoda sprzyja rodzinnym spacerom i obcowaniu z budzącą się do życia przyrodą. W tym roku, wspólni...
Słodkich snów, maluszku
Jednym z najtrudniejszych zadań stających każdego dnia przed wieloma rodzicami jest położenie dziecka do łó...

Dzieci są jedynymi uczestnikami kultury, którym kontakt ze złą sztuką może wyrządzić krzywdę. Ogromnie cenię Qlturkę za to, że pokazuje, co w sztuce dla najmłodszych dobre, ciekawe i warte uwagi. Nie wyobrażam sobie już sieci bez tego miejsca.

Alicja Morawska Rubczak, badacz i krytyk teatru dla dzieci, kuratorka małych Warszawskich Spotkań Teatralnych

Dzieci w sztuce

Przy lekturze wielu książek padam ofiarą złudzenia (obcując ze sztuką zgadzamy się na to), że dzieci - w przeciwieństwie do dorosłych - nie muszą być wypreparowane i podretuszowane, aby (...)

Zeus & spółka. Mity dla dzieci