Z Kazikiem poznajemy Afrykę - scenariusz zajęć dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich

Dodano: 2009-10-01

Podróż do Afryki tu i teraz? Jak najbardziej. Prezentujemy scenariusz zajęć dla dzieci pięcioletnich i sześcioletnich, opracowany na podstawie opowiadań zawartych w książce „Afryka Kazika" Łukasza Wierzbickiego.

 

 

Do zajęć potrzebne będą:
- książka „Afryka Kazika" Łukasza Wierzbickiego, Wyd. bis
- chusta klanzowa lub duża płachta materiału (koc, prześcieradło)
- mapa świata/globus, mapa Afryki, zdjęcia, albumy o Afryce (polecam atlas „Afryka" autorstwa Marii Deskur z ilustracjami Marty Ignerskiej wyd. LektorKlett)
- utwór z muzyką afrykańską
- wydrukowane na kartkach kontury Afryki dla każdego dziecka
- kredki, flamastry lub farby
- chustka/szalik do zawiązania oczu

 

1. Spotkanie rozpoczynamy od opowiedzenia pokrótce, na czym polegała przygoda książkowego Kazika, zwracając uwagę dzieci na to, że mamy do czynienia z prawdziwą historią, nie bajką wymyśloną przez autora. Czytamy jedno lub kilka opowiadań z książki w zależności od zainteresowania dzieci. Dobrze, aby jednym z opowiadań było to pt. „Okulary", ponieważ do niego nawiązuje zabawa w „ciuciubabkę". Można również tę przygodę opowiedzieć jako wprowadzenie do zabawy.

 

2. Lecimy balonem do Afryki - trzymamy brzegi chusty klanzowej, rozłożonej na podłodze. Na sygnał prowadzącego dzieci podnoszą chustę wysoko nad głowę i po chwili ją opuszczają. Całość powtarzamy, a przy trzecim podniesieniu puszczamy chustę wysoko nad głowami, jednocześnie chowając się pod nią, dzieci kucają pod chustą i mają za zadanie wytrzymać kilka sekund w ciszy - to czas lotu.

 

3. Kiedy dolecimy do Afryki, wszyscy wychodzą spod chusty i siadają w kręgu. Razem z dziećmi charakteryzujemy kontynent afrykański:
- lokalizujemy Afrykę na mapie świata/globusie
- oglądamy mapę Afryki (Nil, Sahara itp.)
- pytamy dzieci o zwierzęta mieszkające w Afryce
- rozmawiamy o tym, czy ludzie mieszkający w Afryce różnią się czymś od nas
- oglądamy zdjęcia, albumy i atlasy, w których można zobaczyć obrazy charakterystyczne dla Afryki.

 

4. Prosimy dzieci, aby zatańczyły w rytm muzyki afrykańskiej, pozostawiając dowolność w wyborze formy tańca.

 

5. Praca plastyczna - każde dziecko dostaje kartkę z wydrukowanymi konturami Afryki, ma za zadanie wewnątrz tych konturów narysować jedną z przygód Kazika (lub np. zwierzę mieszkające w Afryce).

 

6. W nawiązaniu do opowiadania „Okulary" bawimy się w „ciuciubabkę" (dziecko z zawiązanymi oczami nie widzi - podobnie jak Kazik oślepiony na pustyni).

 

7. Na koniec chętne dzieci mogą wskazać na mapie świata/globusie Afrykę lub powiedzieć, co zapamiętały charakterystycznego dla tego kontynentu.

 

Agata Szajer

 

drukuj powrót
poleć artykuł

Opinie

Liczba komentarzy: 0 Dodaj swój komentarz

Warto przeczytać

Zbierać każdy może, a nawet powinien - recenzja książki "Kamyki Astona"

Wielkie maślane oczy, duży czarny nos - na pewno wilgotny, oklapnięte uszy i cienki ogonek - oto cechy zewnętrzne bohatera...


Niezwykła wizyta w Londynie – recenzja książki „Doktor Proktor i wielki napad na bank”

No i doczekaliśmy się. Czwartej części przygód Lisy, Bulka i Doktora Proktora. Odnoszę wrażenie, że bohaterowie...


Przewodnik w dłoń i do miasta marsz – recenzja serii przewodników „… dla młodych podróżników”

Rzym, Kraków, Paryż, Londyn - co łączy te miasta? Na pewno to, że są piękne. I to, że jest w nich wiele ciekawych...


A może jednak ktoś mieszka pod podłogą…? – recenzja książki „Pożyczalscy idą w świat”

Któż z nas nie wierzył w krasnoludki, mówiące zwierzęta, istoty, które pomieszkują obok nas, a...


Miliony, sekundy, procenty... – recenzja książki „Świat w liczbach”

Chyba nie uda się tej książki przeczytać „od deski do deski". Od liczb może zawirować w głowie, a i...


Mały geniusz w dziecku
Każdy rodzic chce być dumny z osiągnięć swojej pociechy! Nasza rola nie polega jednak na „programowaniu gen...
Dziecko z ADHD. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel
Rodzice i nauczyciele to dwie strony tego samego medalu. Medalem jest nasze wyjątkowe dziecko. Jak sprawić,...
Onomatopeje, czyli pierwsze "słowa" w życiu dziecka
Wiosenna pogoda sprzyja rodzinnym spacerom i obcowaniu z budzącą się do życia przyrodą. W tym roku, wspólni...
Słodkich snów, maluszku
Jednym z najtrudniejszych zadań stających każdego dnia przed wieloma rodzicami jest położenie dziecka do łó...

"Z Qlturki" - taką odpowiedz słyszę najczęściej, gdy pytam gości, skąd dowiedzieli się o naszej kawiarni.

Malwina Kazimierczak, właścicielka FikuMikuCafé, mama 3-letniej Miki.

Patrzeć - nie znaczy widzieć

Już wkrótce wiosna. Od razu jakoś milej, cieplej, lepiej na duszy się robi na samą myśl o promykach słońca, dłuższym dniu i rowerowych wypadach za miasto. Ale zejdźmy na ziemię - (...)

Projekt Mała Terpsychora - spotkania ze sztuką i tańcem