Artykuł archiwalny

W oczekiwaniu na Mikołaja - scenariusz zabawy świątecznej

Dodano: 2010-12-09

Oczekiwanie na przybycie św. Mikołaja można zamienić w kreatywną zabawę. Oto propozycja dla większej grupy dzieci.

 

Część pierwsza. Powitanie, przekazanie informacji organizacyjnych i ogólnego planu imprezy.

 

Część druga. Zabawy integrujące grupę do muzyki z płyty „Nie Wiem Kto" (czas ok.10 min.)

 

1. Zabawa odbywa się w dwóch kręgach (koło w środku, koło na zewnątrz). Dzieci witają się, wymieniają swoje imiona, mijają, zastygają, przybijają „piątkę".
2. Zabawa w jednym kole - naśladowanie ruchów prowadzącego: prawa noga do środka, lewa ręka do środka, prawa ręka na zewnątrz koła, obrót, podskok, przysiad.
3. Utworzenie dwóch kół (wewnętrznego i zewnętrznego). Dzieci w kole wewnętrznym są cieniem osoby „z naprzeciwka" w kole zewnętrznym, mogą łączyc się w pary i zamieniać rolami. Prowadzący pokazuje inną wersję - zwracamy się do siebie buziami i naśladujemy ruchy, jak w lustrzanym odbiciu.
4. Taniec „Jacok" - integracyjny polski taniec ludowy (taniec Jacok pochodzi z płyty „Folkowa zabawa", L.M. Bzowscy KLANZA).
5. Dowolna zabawa z balonami, w tle muzyka.

 

Część trzecia. Zabawa w „przynęty" (czas ok.8 min.).

 

Do sali wchodzi ktoś z informacją, że w korytarzu znaleziono torbę. Czy w sali znajduje się jej właściciel? Prowadzący pyta: „Jak myślicie, do kogo ta torba może należeć?".


Dzieci opróżniają torbę, wyjmując po jednej rzeczy. Głośno nazywają przedmioty. Zawartość torby to: rękawica, lampka, kompas, rzemyk, mapa Laponii, obrazki z podziękowaniami, opakowania na prezenty, maślane ciasteczka, czekolada, list adresowany do Przyjaciela, a w nim opis trudności ze znalezieniem drogi do miasta, w którym odbywa się zabawa mikołajkowa, CV Świętego Mikołaja, czapka Mikołaja.

 

Po wyjęciu wszystkich przedmiotów, dzieci głośno zastanawiają się, kim może być właściciel torby i co mogło mu się przydarzyć. Prowadzący podsumowuje detektywistyczne tropy dzieci i puentuje pytaniem: „Kim był, gdzie mieszka/mieszkał i co robił św. Mikołaj?". Później prezentuje z nagrania mp3 prawdziwą historię o św. Mikołaju (czas 2,5 min.).

 

Część czwarta. Praca w grupach wiekowych.


Podkład muzyczny:
- Melodia walczyka lubelskiego
- „Kochany Panie Mikołaju" Majka Jeżowska
- „A Mikołaj pędzi" Fasolki
- „Jedzie przez las Mikołaj" Smerfne hity

 

Zadania:
Dzieci przygotowują przestrzeń na przyjęcie św. Mikołaja z dostępnych materiałów: krzesła, stół, szary papier, tkaniny, markery, kredki, kartony, papier brystol, nożyczki, kolorowy papier. Z tych materiałów należy wykonać to, co lubi Mikołaj, co może być potrzebne, by przyszedł (czas ok. 15 min.)

Grupy wiekowe:
1-3 lata: z pomocą rodziców/opiekunów robią tron i go ozdabiają;
4-6 lat: jedna grupa kompletuje części renifera (rogi, nogi, oczy), koloruje go, wykleja wełną.
Druga grupa z kartonów, papieru realizuje własny pomysł;
7 lat i dzieci starsze: pracują samodzielnie. Jedna grupa otrzymuje płozę sań i z dostępnych materiałów buduje sanie, druga grupa realizuje swój pomysł.
W tych samych grupach wiekowych dzieci tworzą mapę dojazdu do swojego miasta, zamieszczają wskazówki, co warto w nim zobaczyć. Materiały: zdjęcia różnych ważnych miejsc w mieście, papier brystol, klej, nożyczki. Dzieciom, które nie chcą brać udziału w pracach grup/lub zakończyły pracę, można zaproponować wykonywanie ozdób świątecznych (czas ok.10 min.).

 

Część piąta. Zwiedzanie urządzonej przestrzeni - podkład muzyczny: „Pocztówka" A. M. Jopek.


Część szósta. Zabawy ruchowe.


1. Sztafeta z papierowymi kulami: należy utworzyć dwie drużyny A i B. Pierwsze osoby z drużyn A i B mają w ręku wiaderka, zbierają papierowe kule i wracają. Podają wiaderko kolejnej osobie w drużynie. Druga osoba rozkłada papierowe kule w wyznaczonych miejscach, wraca z wiaderkiem, podaje go następnej osobie itd.
2. Zabawa „samochodziki" - dzieci są samochodami, wydają dźwięki jak samochody, trąbią, na sygnał "czerwone światło" zatrzymują się, na zielone ruszają.
3. Zabawa „mysz i kot" - jedna osoba jest myszką, druga kotem, pozostałe osoby stoją w dwójkach trzymając się „pod ręce". W parze jedna osoba trzyma ręce na biodrach (jest norką). Myszka uciekając przed kotem, może się schronić w norce, biorąc „pod rękę" osobę - norkę. Norkę tworzą zawsze dwie osoby więc jedno dziecko z pary, do której dołączyła myszka, staje się myszka i ucieka. Kot może złapać tylko myszkę będącą poza norką.
4.Wspólne ubieranie choinki (czas ok. 15-20 min.).
- wykorzystanie szablonów, ozdób do zrobienia swoich dekoracji
- zawieszanie ozdób na gałązkach
5. Piosenki, zabawy, oczekiwanie na Mikołaja - pląsy, koła, węże, korowody do muzyki (czas trwania ok.10 min.).
Podkład muzyczny:
- „Kto to? To Mikołaj";
- „Siedzę na kominie";
- „Mój kochany Mikołaju" - trzy razy, dzieci włączają się śpiewając refren: „Mój kochany Mikołaju, bardzo cię kochamy, byłem bardzo, bardzo grzeczny, bardzo się starałem".
6. Uroczyste wejście Mikołaja. Wspólny taniec z Mikołajem. Oprowadzenie go po urządzonej przestrzeni, prezentacja choinki. Mikołaj siada na tronie (czas ok.10 min.).
7. Wręczanie prezentów. Pomoc wolontariuszy w rozdawaniu prezentów (czas ok. 30 - 40 min.).


Podziękowania. Zakończenie.

 

W czasie między kolejnymi zabawami:
poczęstunek dla dzieci
wielka kolorowanka na ścianach
kącik ozdób świątecznych dla dzieci
kącik ozdób świątecznych dla dorosłych
malowanie buziek
kącik dla najmłodszych (zabawki na dywanie, piłeczki w baseniku, klocki itp)

 

Uwaga: scenariusz napisano dla ok. 70 dzieci.


Opracowała Dorota Lubas-Koszewska

drukuj powrót
poleć artykuł

Opinie

Liczba komentarzy: 0 Dodaj swój komentarz

Warto przeczytać

Gdy nikt nie jest ważniejszy od drugiego – recenzja książki „Skaczący Myszka”

Jest kilka rzeczy w tej opowieści, które każą ją odwoływać do wierzeń Indian: określone zwierzęta, Wielka...


Porwanie, ucieczka, rodzinne niesnaski – recenzja książki "Piosenka dla Karla"

O autorze tej książki niewiele potrafię powiedzieć. A to dlatego, że autor życzy sobie, by wiele o nim nie mówić....


Nie stracić ani chwili – recenzja książki „W pogoni za życiem”

Każdy z nas, gdyby wiedział, że został mu jeden dzień życia, chciałby wykorzystać go jak najlepiej i zrobić coś, o...


Ach, jak dobrze mieć marzenia! – recenzja książki „O królewnie, która chciała jeździć koparką”

Debiutancka książka Janusza Wilczyńskiego jest, owszem, o królewnie, ale wcale nie o takiej, jakiej należałoby się...


58 niesamowitych historii - recenzja książki „Bajarka opowiada"

To nie jest nowa książka. Jej autorki (a właściwie redaktorki) od prawie 30 lat nie ma już wśród nas. Pierwsze...


Mały geniusz w dziecku
Każdy rodzic chce być dumny z osiągnięć swojej pociechy! Nasza rola nie polega jednak na „programowaniu gen...
Dziecko z ADHD. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel
Rodzice i nauczyciele to dwie strony tego samego medalu. Medalem jest nasze wyjątkowe dziecko. Jak sprawić,...
Onomatopeje, czyli pierwsze "słowa" w życiu dziecka
Wiosenna pogoda sprzyja rodzinnym spacerom i obcowaniu z budzącą się do życia przyrodą. W tym roku, wspólni...
Słodkich snów, maluszku
Jednym z najtrudniejszych zadań stających każdego dnia przed wieloma rodzicami jest położenie dziecka do łó...

Qlturka to portal, w którym znajduję cały świat kulturalny Polski w pigułce - ciekawe i warte odwiedzenia z dziećmi miejsca, interesujące pozycje książkowe, a także zaskakująco proste i nowatorskie pomysły na zajęcia plastyczne dla przedszkolaków.

Marta Szczepańska, nauczycielka przedszkola

Kto lubi dzieci?

Żeby zajmować się dziećmi i dla nich tworzyć, trzeba je lubić. Niby banał, a jednak... Coraz częściej spotykam się z sytuacjami, które każą mi myśleć, że wymagam niemożliwego. (...)

Cukrowe miasteczko