Artykuł archiwalny

W oczekiwaniu na Mikołaja - scenariusz zabawy świątecznej

Dodano: 2010-12-09

Oczekiwanie na przybycie św. Mikołaja można zamienić w kreatywną zabawę. Oto propozycja dla większej grupy dzieci.

 

Część pierwsza. Powitanie, przekazanie informacji organizacyjnych i ogólnego planu imprezy.

 

Część druga. Zabawy integrujące grupę do muzyki z płyty „Nie Wiem Kto" (czas ok.10 min.)

 

1. Zabawa odbywa się w dwóch kręgach (koło w środku, koło na zewnątrz). Dzieci witają się, wymieniają swoje imiona, mijają, zastygają, przybijają „piątkę".
2. Zabawa w jednym kole - naśladowanie ruchów prowadzącego: prawa noga do środka, lewa ręka do środka, prawa ręka na zewnątrz koła, obrót, podskok, przysiad.
3. Utworzenie dwóch kół (wewnętrznego i zewnętrznego). Dzieci w kole wewnętrznym są cieniem osoby „z naprzeciwka" w kole zewnętrznym, mogą łączyc się w pary i zamieniać rolami. Prowadzący pokazuje inną wersję - zwracamy się do siebie buziami i naśladujemy ruchy, jak w lustrzanym odbiciu.
4. Taniec „Jacok" - integracyjny polski taniec ludowy (taniec Jacok pochodzi z płyty „Folkowa zabawa", L.M. Bzowscy KLANZA).
5. Dowolna zabawa z balonami, w tle muzyka.

 

Część trzecia. Zabawa w „przynęty" (czas ok.8 min.).

 

Do sali wchodzi ktoś z informacją, że w korytarzu znaleziono torbę. Czy w sali znajduje się jej właściciel? Prowadzący pyta: „Jak myślicie, do kogo ta torba może należeć?".


Dzieci opróżniają torbę, wyjmując po jednej rzeczy. Głośno nazywają przedmioty. Zawartość torby to: rękawica, lampka, kompas, rzemyk, mapa Laponii, obrazki z podziękowaniami, opakowania na prezenty, maślane ciasteczka, czekolada, list adresowany do Przyjaciela, a w nim opis trudności ze znalezieniem drogi do miasta, w którym odbywa się zabawa mikołajkowa, CV Świętego Mikołaja, czapka Mikołaja.

 

Po wyjęciu wszystkich przedmiotów, dzieci głośno zastanawiają się, kim może być właściciel torby i co mogło mu się przydarzyć. Prowadzący podsumowuje detektywistyczne tropy dzieci i puentuje pytaniem: „Kim był, gdzie mieszka/mieszkał i co robił św. Mikołaj?". Później prezentuje z nagrania mp3 prawdziwą historię o św. Mikołaju (czas 2,5 min.).

 

Część czwarta. Praca w grupach wiekowych.


Podkład muzyczny:
- Melodia walczyka lubelskiego
- „Kochany Panie Mikołaju" Majka Jeżowska
- „A Mikołaj pędzi" Fasolki
- „Jedzie przez las Mikołaj" Smerfne hity

 

Zadania:
Dzieci przygotowują przestrzeń na przyjęcie św. Mikołaja z dostępnych materiałów: krzesła, stół, szary papier, tkaniny, markery, kredki, kartony, papier brystol, nożyczki, kolorowy papier. Z tych materiałów należy wykonać to, co lubi Mikołaj, co może być potrzebne, by przyszedł (czas ok. 15 min.)

Grupy wiekowe:
1-3 lata: z pomocą rodziców/opiekunów robią tron i go ozdabiają;
4-6 lat: jedna grupa kompletuje części renifera (rogi, nogi, oczy), koloruje go, wykleja wełną.
Druga grupa z kartonów, papieru realizuje własny pomysł;
7 lat i dzieci starsze: pracują samodzielnie. Jedna grupa otrzymuje płozę sań i z dostępnych materiałów buduje sanie, druga grupa realizuje swój pomysł.
W tych samych grupach wiekowych dzieci tworzą mapę dojazdu do swojego miasta, zamieszczają wskazówki, co warto w nim zobaczyć. Materiały: zdjęcia różnych ważnych miejsc w mieście, papier brystol, klej, nożyczki. Dzieciom, które nie chcą brać udziału w pracach grup/lub zakończyły pracę, można zaproponować wykonywanie ozdób świątecznych (czas ok.10 min.).

 

Część piąta. Zwiedzanie urządzonej przestrzeni - podkład muzyczny: „Pocztówka" A. M. Jopek.


Część szósta. Zabawy ruchowe.


1. Sztafeta z papierowymi kulami: należy utworzyć dwie drużyny A i B. Pierwsze osoby z drużyn A i B mają w ręku wiaderka, zbierają papierowe kule i wracają. Podają wiaderko kolejnej osobie w drużynie. Druga osoba rozkłada papierowe kule w wyznaczonych miejscach, wraca z wiaderkiem, podaje go następnej osobie itd.
2. Zabawa „samochodziki" - dzieci są samochodami, wydają dźwięki jak samochody, trąbią, na sygnał "czerwone światło" zatrzymują się, na zielone ruszają.
3. Zabawa „mysz i kot" - jedna osoba jest myszką, druga kotem, pozostałe osoby stoją w dwójkach trzymając się „pod ręce". W parze jedna osoba trzyma ręce na biodrach (jest norką). Myszka uciekając przed kotem, może się schronić w norce, biorąc „pod rękę" osobę - norkę. Norkę tworzą zawsze dwie osoby więc jedno dziecko z pary, do której dołączyła myszka, staje się myszka i ucieka. Kot może złapać tylko myszkę będącą poza norką.
4.Wspólne ubieranie choinki (czas ok. 15-20 min.).
- wykorzystanie szablonów, ozdób do zrobienia swoich dekoracji
- zawieszanie ozdób na gałązkach
5. Piosenki, zabawy, oczekiwanie na Mikołaja - pląsy, koła, węże, korowody do muzyki (czas trwania ok.10 min.).
Podkład muzyczny:
- „Kto to? To Mikołaj";
- „Siedzę na kominie";
- „Mój kochany Mikołaju" - trzy razy, dzieci włączają się śpiewając refren: „Mój kochany Mikołaju, bardzo cię kochamy, byłem bardzo, bardzo grzeczny, bardzo się starałem".
6. Uroczyste wejście Mikołaja. Wspólny taniec z Mikołajem. Oprowadzenie go po urządzonej przestrzeni, prezentacja choinki. Mikołaj siada na tronie (czas ok.10 min.).
7. Wręczanie prezentów. Pomoc wolontariuszy w rozdawaniu prezentów (czas ok. 30 - 40 min.).


Podziękowania. Zakończenie.

 

W czasie między kolejnymi zabawami:
poczęstunek dla dzieci
wielka kolorowanka na ścianach
kącik ozdób świątecznych dla dzieci
kącik ozdób świątecznych dla dorosłych
malowanie buziek
kącik dla najmłodszych (zabawki na dywanie, piłeczki w baseniku, klocki itp)

 

Uwaga: scenariusz napisano dla ok. 70 dzieci.


Opracowała Dorota Lubas-Koszewska

drukuj powrót
poleć artykuł

Opinie

Liczba komentarzy: 0 Dodaj swój komentarz

Warto przeczytać

W bajkach wszystko jest możliwe - recenzja książki „O czym pada śnieg”

Agnieszka Tyszka stworzyła niezwykle barwną opowieść o przyjaźni i sile miłości. Doskonałą powiastkę o tym, że w...


Który prawdziwy? – recenzja książki „Tato, kiedy przyjdzie Święty Mikołaj?”

Rodzina Różyczków jeszcze nas nie zawiodła w żadnej z pięciu przeczytanych części. Ani tato Paweł,...


Trzecia z serii – doskonała! – recenzja książki „Legenda o głowie wawelskiej”

Z niecierpliwością oczekuję zawsze kolejnego tytułu z serii „Legendy wawelskie", bo choć owa seria liczy...


Poznajcie Hildę! – recenzja komiksu „Hilda i Troll”

Luke Pearson ma się dobrze! Żyje i tworzy. Nie tylko komiksy, ale także ilustracje (choćby do „New York Timesa")...


Dziecięce marzenia o wolności – recenzja książki „Gdybym był dorosły”

Może to dziwne, ale nigdy nie tęsknię za czasem, gdy byłam dzieckiem. Nie dlatego, że miałam nieudane dzieciństwo,...


Mały geniusz w dziecku
Każdy rodzic chce być dumny z osiągnięć swojej pociechy! Nasza rola nie polega jednak na „programowaniu gen...
Dziecko z ADHD. Rodzice i nauczyciele mają wspólny cel
Rodzice i nauczyciele to dwie strony tego samego medalu. Medalem jest nasze wyjątkowe dziecko. Jak sprawić,...
Onomatopeje, czyli pierwsze "słowa" w życiu dziecka
Wiosenna pogoda sprzyja rodzinnym spacerom i obcowaniu z budzącą się do życia przyrodą. W tym roku, wspólni...
Słodkich snów, maluszku
Jednym z najtrudniejszych zadań stających każdego dnia przed wieloma rodzicami jest położenie dziecka do łó...

Cieszy mnie, że istnieje portal traktujący dzieci na tyle poważnie, żeby proponować im prawdziwą kulturę na wysokim poziomie. Qlturka.pl kreuje kulturalny smak najmłodszych, jednocześnie szanując ich wrażliwość.

Martyna Samecka, mama Fruzi, ilustratorka-amatorka

Bolesna przemiana w starego zgreda

- Bo ty, mamo, nie znasz się na bakuganach! - zarzucił mi śmiertelnie poważnym tonem mój przedszkolak. Jak to się mogło stać? Tak szybko znalazłam się po niewłaściwej stronie? (...)

Cekcyn Electronic Music Festival